VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Verzekeringsaanvraag zonder telefoonnummer afwijzen is in strijd met AVG

Geplaatst op: 16-01-2020, 10:31:14

Verzekeraars mogen niet zomaar een aanvraag afwijzen omdat de consument weigert een telefoonnummer op te geven. Dat is in strijd met privacywet AVG, stelt de Geschillencommissie van Kifid in een klacht tegen Allsecur (Allianz Direct). Een telefoonnummer is niet noodzakelijk voor het uitvoeren van de verzekeringsovereenkomst.

Een autobezitter wilde een jaar geleden een verzekering afsluiten bij Allsecur (inmiddels Allianz Direct). Uit privacyoverwegingen gaf hij alleen zijn postadres en e-mailadres op. In het onlineformulier is het veld voor het telefoonnummer echter verplicht. Hij voerde daarom een fictief nummer in.

Twee afwijzingen

De verzekeraar wees de aanvraag af met als reden dat “het persoonlijk risico teveel afwijkt van het risico dat Allsecur wenst te verzekeren”. Bij navraag bleek het fictieve telefoonnummer de reden. Toen de man vervolgens bij moederbedrijf Allianz probeerde een autoverzekering te sluiten, kreeg hij opnieuw nul op het rekest. Nu omdat hij niet had opgegeven dat hij eerder door een andere maatschappij is afgewezen.

Bij Kifid eist de man dat Allsecur zijn aanvraag alsnog accepteert zonder telefoonnummer. Ook wil hij dat zijn gegevens worden verwijderd uit het Extern Verwijzingsregister (EVR), uit het Centraal Informatie Systeem (CIS) en uit andere interne systemen van de verzekeraar.

Acceptatiebeleid mag niet in strijd zijn met wet

Allsecur vindt dat het telefoonnummer noodzakelijk is om de verzekering te kunnen sluiten. De verzekeraar kan dan makkelijk contact opnemen bij twijfel over de volledigheid of juistheid van een schadeclaim. Het nummer zal niet gebruikt worden voor marketingdoeleinden en niet worden verkocht aan derden, verzekert Allsecur.

In principe mag een verzekeraar zijn eigen acceptatiebeleid bepalen, oordeelt de Geschillencommissie. Maar dat mag niet in strijd zijn met de wet. In dit geval gaat Allianz wel tegen de AVG in, aldus Kifid.

Allianz kan de man per post en e-mail bereiken

Persoonsgegevens mogen volgens deze privacywet alleen worden verzameld voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doelen. De Geschillencommissie is niet overtuigd van de noodzaak van een telefoonnummer om een autoverzekering te kunnen sluiten. De verzekeraar kan de man immers via post en e-mail bereiken. Dat Allsecur als extra service zou willen bellen of sms’en maakt niet dat een telefoonnummer onmisbaar is voor de uitvoering van de verzekeringsovereenkomst.

Fictief nummer wellicht wel goede reden voor afwijzing

In deze zaak wees Allsecur de aanvraag echter niet alleen af vanwege het ontbreken van een telefoonnummer, maar ook vanwege het opgeven van een fictief nummer. Voor de Geschillencommissie is onduidelijk welke van de twee redenen het zwaarst heeft gewogen. Kifid vindt namelijk dat een fictief nummer opgeven wel voldoende grond kan zijn om een verzekerde niet te accepteren. Dan worden immers bewust onjuiste gegevens verstrekt met als doel de verzekeraar te bewegen iemand te accepteren.

Aanvraag moet opnieuw beoordeeld

De Geschillencommissie bepaalt dat Allianz Direct de hele aanvraag opnieuw in behandeling moet nemen en daarbij rekening moet houden met de AVG. Het klachtonderdeel over de opname in verwijzingsregisters wordt afgewezen. De verzekeraar heeft de gegevens van de man niet in een extern register gemeld. Ze staan enkel in de polisadministratie; die opname moet Allsecur net als de aanvraag heroverwegen. Het besluit is bindend.

Bron: bijdrage van 15 januari 2020 van Paul de Kuyper op www.amweb.nl                                    

Vorige pagina